It's all about maximazing the adaptation

“Ieder individu is uniek en zal dus anders reageren op trainingsprikkels”

ZWEMMEN ALS EEN DOLFIJN

Bij zwemmen is het vooral leren om het doel te trainen en niet de zuivere kracht.

Kracht komt niet van afzonderlijke spieren maar van het samenspel tussen alle componenten van armen en benen anders gezegd van de spierketting. 99% van ons leven brengen we verticaal door, m.a.w. om de zwaartekracht te overwinnen. Ons lichaam moet dus leren werken in een horizontale ligging. Dit kan je niet in de Gym, Yoga, pilates of wat dan ook maar in het water.

 

It’s not building the engine but shaping the vessel

(Niet het bouwen van een motor maar het vormgeven van een lichaam)

 

FIETSEN ALS EEN TORNADO

Het is een beweging in een gesloten hefboom keten dat de geleverde lichaamsenergie door een cyclische beweging (trappen) omzet naar een verplaatsing. Uit de fysica weten we dat hetgeen we er instoppen en terug uit moet komen. Maar door alle weerstand die we moeten overwinnen (wrijving, rol, lucht, etc.) blijft er ongeveer 21% over. Anders uitgedrukt moeten we zo efficiënt mogelijk met deze energie omgaan.

In het geval van fietsen zetten onze spieren een crank in beweging die bvb 90rpm/min draait en dus een vermogen leveren om ons vooruit te bewegen. Om dit op een zo efficiënt mogelijke wijze te doen zijn er een aantal elementen waar we rekening mee moeten houden zoals de variabelen en de fysieke en/of opgelegde beperkingen. 

 

Big Boss,
Little Boss

I'm a paragraph. Click here to add your own text and edit me. Let your users get to know you.

LOPEN ALS EEN GAZELLE

Het is een beweging in een gesloten hefboom keten dat de geleverde lichaamsenergie door een cyclische beweging (trappen) omzet naar een verplaatsing. Uit de fysica weten we dat hetgeen we er instoppen en terug uit moet komen. Maar door alle weerstand die we moeten overwinnen (wrijving, rol, lucht, etc.) blijft er ongeveer 21% over. Anders uitgedrukt moeten we zo efficiënt mogelijk met deze energie omgaan.

In het geval van fietsen zetten onze spieren een crank in beweging die bvb 90rpm/min draait en dus een vermogen leveren om ons vooruit te bewegen. Om dit op een zo efficiënt mogelijke wijze te doen zijn er een aantal elementen waar we rekening mee moeten houden zoals de variabelen en de fysieke en/of opgelegde beperkingen. 

Triatlon

De combinatie van voorgaande en oorspronkelijk 3,8km zwemmen 180km fietsen en 42,192km lopen. Het mekka voor deze afstand is natuurlijk Hawaï. De grote droom van menig Age Grouper ;-) Heden ten dage kan je uit meerdere formules kiezen en wordt het voor atleten met een gezin en meer dan een nine to five job een toegankelijkere sport.

 
 

Voorbeelden

Persoonlijke fiche 

Looptempo's

Zwemtest

Sportvoedingsadvies